Hvordan ta utnytte av internasjonal spredning på Amazon

Amazon er idag blitt verdens største nettbutikk og har mer enn  2,4 milliarder sidevisninger hver eneste måned. I snitt er det langt over 400 millioner brukere verden over, der antallet øker hver eneste dag. En ny undersøkelse viser at nesten halvparten av alle som handler online på globalt nivå, går direkte til Amazon for å lete etter alle slags varer. Dermed utgjør det en fantastisk markedsplass for norske bedriftseiere som ønsker å nå ut til det internasjonale markedet.

En guide med 5 enkle steg som vil igangsette din nett-virksomhet på amazon

STEG 1 – RETNINGSLINJER

Bli kjent med alle reguleringer og regler knyttet til salg på amazon. Det er banebrytende for at du som grossist/leverandør overholder retningslinjene som omhandler produktinformasjon og salgspolitikk.

STEG 2 – OPPRETTING AV KONTO PÅ AMAZON

Etter å ha gjort deg kjent med grunnleggende regelverk, er du klar til å opprette din konto. I dette steget må du velge om du vil selge som «privat eller profesjonell». Deretter taster du inn konto-opplysninger for å få tilgang til Seller Central konsollet. Når du har lagt inn informasjon om deg selv og din virksomhet, må du også legge inn info om moms, fakturering, og typer kategorier av varer i din nettbutikk. Deretter må du godkjenne salgsbetingelsene. Prosessen tar ca. 15 min. 

STEG 3 – VALG AV ADMIN-VERKTØY TIL DIN FEED

Når du har opprettet kontoen, kan du nå begynne å laste opp varer fra din nettbutikk. Det kan gjøres på to alternative måter.

  1. Manuelt
  2. Ferdig integrert admin-verktøy

Hvis du ønsker å importere få produkter fra din nettbutikk til amazon, kan det enkelt gjøres via det manuelle handlingsalternativet. Dersom du er en selger som ønsker å håndtere en rekke ulike produkter, kan du spare mye tid ved å integrere og benytte et admin-verktøy. Da vil du kunne selge via flere forskjellige plattformer så vell som amazon på et og samme sted. Salgsoversikten blir enklere og administrere og vedlikeholde over tid. Du vil kunne tilføye produktoversikter, strømlinjeforme lager og ordrehåndtering.

Et anbefalt admin-verktøy til datafeeds er f.eks WakeupData. Den gir deg full kontroll og oversikt over all data og håndterer alle transaksjonene, samt fjerner uønsket data. På denne måten kan du planlegge importene dine og importere ny data på en gang eller gjennom flere ganger på daglig, ukentlig eller månedlig basis.

STEG 4 – OVERVÅK KONKURRENTER

Dette er et steg som er viktig å være oppmerksom på i det du har igangsatt salg på amazon. Første gang du tilføyer et produkt vil det være konkurranse om salget i mellom leverandørene. Det finnes mange ulike verktøy som kan overvåke konkurrenter og sammenligne ditt produkt som sikrer at du ikke går i en potensiell priskrig. Med et slikt verktøy kan du spore dine konkurrenters pris og tilbud, slik at du kan måle hvordan dine produkter klarer seg over tid. Det vil hjelpe deg å holde oversikt over konkurrenters prisendringer og nye markedstrender.

Når konkurrenter går tom for et produkt vil det være ditt produkt kundene ser på og dermed velger å kjøpe. 

Tips og Triks i dette tilfellet:

  1. Senk prisen din eller tilby gratis levering for å gjøre produktet ditt mer attraktivt
  2. Be om anmeldelse fra dine kjøpere i bytte mot gratis levering, for å bli høyere ranket av algoritmen til Amazon.
STEG 5 – OPTIMER PRODUKTOVERSIKTEN

Med stor konkurranse blant produkter i søkeresultatet er det viktig å opprettholde kort og relevant informasjon. Ved å fjerne unødvendig og irrelevant tekst fra produktbeskrivelsen din kan du øke rankingen din. Prøv å skille deg ut ved å bruke språk, bilder og en stil som er kreativ, humoristisk og aktuell.

En studie gjennomført av Crealytics viser at antallet visninger stiger betraktelig når flere søkeord blir lagt til i tittelen. Et bra tips er å sjekke ut kampanjer for produktgrupper relatert til dine og se hvilke søkeord som benyttes mest.

Tips til hvordan du kan lage slagkraftige produkttitler:

  1. Tittelen på produktet ditt er den største suksessfaktoren til om den oppnår høy konverteringsgrad. Vær kreativ, men ikke finn opp hjulet på nytt, velg en tittel som folk er kjent med fra før av.
  2. Tittelen bør være beskrivende og fristende for kunden, og gjenkjennelig i samsvar med bildet som er lagt ut
  3. Det er strenge krav for hva produktbeskrivelser kan inneholde og derfor bør det imøtekomme innhold som samsvarer med tittelen for å bli godkjent av algoritmen til plattformen.
  4. Husk å sikre en god rekkefølge på ordene i tittelen. Regelen er: Merke + Kjønn + Produkttype + Egenskaper (feks: farge, størrelse, materiale).
  5. Ikke overskrid den tillatte bruken av: 150 tegn. Som oftest blir kun de 70 første tegnene vist, og du kan risikere at tittelen blir begrenset.
  6. Benytt rett informasjon til å beskrive spesifikke produktegenskaper under tittelen: f.eks termisk, vanntett eller pustende for jakker.
  7. Hvis tittelen er kort, kan du tilføye en produktspesifikasjon som et ekstra søkeord for å øke antallet visninger.