Bli kjent med Amazon sin grunnstruktur

Dersom du driver en nettbutikk og ønsker å utvide din virksomhet bør du uten tvil vurdere å være på amazon med en omnikanal-strategi. Første steget er å sette seg inn hvilke regler som gjelder, deretter å velge det verktøyet som kan benyttes for å integrere din produktdata. Prioritering av kundeservice vil også hjelpe deg å bygge opp et godt omdømme som toppselger fra første sekund, som igjen vil generere en høy ranking. Det betyr å håndtere uovernstemmelser effektivt og profesjonelt, samt sørge for hurtige returneringer, og svare på kundenes spørsmål ut ifra behov. Det neste du bør unngå er å sløse tid og penger på Amazon kampanjer som ikke resulterer i konvertering og «ROI – return of investment», la det heller vokse organisk. Før du starter opp er det en rekke ting du bør være kjent med. 

Hvordan er Amazon sitt Distribusjonsnett?

Distribusjonsaspektet til amazon er enormt, definitivt en av de beste omnikanale infrastrukturene i verden. Handelsnettet er i dag etablert i de aller fleste regioner utenom deler av Asia. De er størst i nord-amerika, nord europa og har ekspandert til mange territorier verden om som Japan og India. 

Hvordan er kjøpsreisen for sluttbrukere?

Første prioriteten til Amazon er å gjøre det lettvint for kunder å få produktene sine raskt. Betalingsinformasjonen er gitt, og som kunde trenger du ikke gjøre mange steg før produktet er bestilt. Du velger ut et eller flere produkter, og går direkte til kjøp med ett klikk. I mange regioner kan du motta produktet innen 24 timer. Noen kunder, særlig i Storbritannia og Tyskland, får varene sine i løpet 1–2 timer. Til Skandinavia kan du få det levert tidligst etter 6 dager. Med amazon kan du få mange salg da spredningen i handelsnettet er enormt, og du kan levere en svært effektiv opplevelse ved rask levering.

Hvordan eliminerer Amazon handelsbarrierer?

Amazon er en digital plattform som gir deg mulighet til å starte salg av dine produkter distribuert til alle regioner. Som leverandør kan du starte opp med noen få produkter og teste ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Når du finner den rette nisjen, en kombinasjon av produkter eller den beste måten å kommunisere på, er det enkelt å skalere raskt opp til mange land. Amazon vil hjelpe deg oppnå konkret markedsinnsikt på det du burde fokusere på. Noen av av de nordiske leverandørene har mer enn 90 % av omsetningen sin fra ett land eller en liten gruppe med land.

Hvordan er amazon etablert i Skandinavia?

Etter at Amazon lanserte i Sverige, har det blitt over tusen selgere som konkurrerer om å selge lignende produkter. Det har blitt en stor salgskanal, som Amazon predikerer kommer til å ekspandere raskt i nordisk territorie. De anser Sveriges etablering som et av de markedene som kommer til å vokse mest i likhet med store markeder som USA, Storbritannia og Tyskland. Etablerte merkevarer er klar over Amazons ankomst og tilstedeværelse som tidligere har blitt sett på som en trussel. Dette er grunnen til at mange av dem har sluttet seg til Amazons handelsnett da de er kommet for å bli.

Dagens analyser viser at bare 4–5 % av selskapene med netthandel i Norden er aktive på Amazon i dag sammenlignet med 80–90 % av selskapene i Tyskland, Storbritannia og USA. Alle nordiske bedrifter har i dag en strategi for Google Søk og SoMe-kanaler. Men derimot har fåtallet en strategi på Amazon. Derfor er du en som kan dra enormt utnytte av skaleringen da det predikeres at innen 6-7 år vil vil 90% ende opp med å ha en amazon strategi. Derfor har bedrifter i Norden nettopp begynt å tilpasse seg Amazons ankomst.

 

Hva er merkevareregister og merkevaresider?

Det er en stor forskjell på hva Amazon-forhandlere og etablerte merkevarer kan gjøre på Amazon sin nettplattform. Hvis du er en merkeeier gir Amazon deg spesifikke rettigheter og fordeler basert på ditt eierskap til merkevaren. Det betyr at merkevarer kan kontrollere all merkeinnhold distribuert på Amazon. Både forhandlere og merkeeiere kan publisere produktsider, men en merkevarebutikk: et lite nettsted på Amazon hvor du kan fortelle din merkevarehistorie, er kun tilgjengelig for eiere av en merkevare.

Som eier av en merkevare er det viktig at du tar en aktiv rolle overfor Amazon. Du bør registrere merkevaren din slik at du sikrer dine rettigheter. Hvis det ikke gir mening at merkevaren din skal selges på Amazon akkurat nå bør du midlertidig fullføre en merkevareregistrering, ettersom Amazon bare gjenkjenner varemerker når de er registrert på nettstedet. Ellers vil de ikke anerkjenne ditt eierskap. Det tar kort tid og kan gjøres ved hjelp av Maze-One.

En merkevareside: «Amazon brand store«, «Amazon brand pages», «Amazon storefronts» går inn under det samme. Det er en nettside på Amazon hvor merkevareeiere forteller sin bedriftshistorie samtidig som de viser fram hele produktsortimentet sitt på et sted. Dette er et verktøy som tilbys av Amazon for å kunne fortelle sin merkevarehistorie, som appellerer til forbrukeren mer enn bare å lese faktaopplysninger om produktene.

 

Hva er forskjellen mellom en selger og leverandør på amazon?

Kun merkevareeiere/produsenter kan eie en merkevarebutikk på Amazon, men en merkevareeier kan også være en leverandør eller selger. Forskjellen er at Amazon-leverandører kan kun bli invitert til plattformen av Amazon selv. I denne sammenheng kommer Amazon til deg som merkevareeier og tilbyr deg å kjøpe 5000 varer av produktet ditt. Du selger dette til Amazon, som videreselger produktene dine til forbrukerne og kontrollerer prissettingen selv. Mens en selger kan opprette en egen konto og videreselge produkter fra ulike produsenter/merkevareeiere så lenge de har en reseller avtale på plass. Dette vil da gå under en selgerkonto som er selvbetjent, altså standard.

Amazons algoritmer fastsetter prisene og derfor frykter noen av merkevarene å miste kontroll over prissettingen på markedet. Noen merkevarer mener at denne metoden reduserer merkevarens verdi. Enkelte merker har i stedet en strategi for å kontrollere hvilke produkter som vises på Amazon, selge noen varer og styre utsalgsprisen til kundene. Merkevarer som ønsker mer kontroll, velger en selgerkonto på Amazon som er selvbetjent.