Guide: WordPress Brukere

1. WordPress Brukere

Når du har logget inn i WordPress, gå til Brukere i menyen til venstre.

2. Brukertyper

WordPress gir en administrator muligheten til å opprette forskjellige typer brukerkontoer med ulike tilganger og rettigheter. Her er de mest vanlige brukertypene i WordPress:
  • Administrator: Har full kontroll over nettsiden, inkludert å installere plugins, endre design og administrere andre brukere.
  • Redaktør: Har tilgang til å redigere og publisere innhold, men har ikke tilgang til tekniske innstillinger.
  • Forfatter: Kan skrive og publisere sine egne innlegg, men har ikke tilgang til andre brukeres innhold.
  • Bidragsyter: Kan skrive og laste opp innlegg, men de må godkjennes av en administrator eller redaktør før de publiseres.
  • Abonnent: Har kun tilgang til å endre sin egen brukerprofil og å lese innholdet på nettsiden.
  • Administratoren kan tilpasse rettigheter og tilganger for hver enkelt brukerkonto for å sikre at de får de riktige verktøyene og tilgangene til å utføre sine oppgaver. Dersom du ikke har administrator-rettigheter på din bruker tar du kontakt med oss for å opprette eller endre brukere.

    3. Legg til ny Bruker

    For å legge til ny bruker trykker du "Legg til ny" i menyen til venstre under "Brukere".

    4. Ny Bruker - Sett Brukernavn, Epost og passord

    Etter at du har trykket Legg til Ny, kommer du inn i vinduet der du legger til informasjon. Legg merke til at epost og brukernavn er obligatoriske felt. Generer eller skriv inn et passord og trykk "legg til ny bruker". Send informasjonen manuelt eller huk av i boksen "Send en epost med informasjon til den nye brukeren"

    5. Endre Rolle

    Trykk på "alle brukere" i menyen til venstre for å se overiskten over brukere,å endre rollen på en eksisterende bruker huker du av i boksen til venstre for brukeren du vil endre og velger rolle i nedtrekksfeltet på toppen "Endre rolle til" og trykker "endre".

    6. Rediger Eksisterende Bruker

    For å redigere en eksisterende bruker fører du musepekeren over navnet på brukeren du vil endre i oversikten "alle brukere" og trykker "rediger".

    7. Endre Brukerinformasjon

    Etter å ha trykket rediger kommer du inn til vinduet med brukerinformasjon. Endre det du trenger. Vil du endre passord ser du neste punkt.

    8. Endre Passord

    For å endre passord på en eksisterende bruker scroller du ned til "Administrer Kontoer". Det genereres automatisk et passord når du trykker "Angi nytt passord", eller du kan skrive inn et eget. Trykk deretter "Send tilbakestillingslenke".

    9. Oppdater Profil

    Etter alle endringene er gjort, trykker du "Oppdater profil" nederst på siden.
    a

    Trenger du mer hjelp?

    Se våre andre hjelperessurser, eller ta kontakt hvis du ikke fant det du lette etter.